→ STÁHNOUT: Kytice.docx
1. Základní údaje:
• Doba, kdy se příběh odehrává: blíže neurčeno, odvíjí se konkrétně od každé balady, vychází z lidových pověstí
• Prostředí, kdy se příběh odehrává:
Neskutečné, místně neurčité, vychází z lidových pověstí. Stručný popis
(obvykle verš). Balady se odehrávají ve dvou fázích - den a noc.
Děj se odvíjí ve vesnickém prostředí, v přírodě - např. u rybníka či v lese. Erben využívá gradace i kontrastu.
• Děj:
Kytice:
Mrtvá
matka ztělesňuje matku vlast. Její děti na ni nikdy nezapomenou a
zůstanou jí věrné. Děti hledaly svou matku a nalezly prostý kvítek,
který nazvaly mateřídouškou. Vůně kvítečku jim připomínala jejich
nejdražší matku. Jako každý miluje svou matku, tak by měl milovat svou
vlast. Proto se kvítek v druhé části básně stává symbolem vlasti.
Spíše
lyricky orientovaná, neurčitá, vypráví příběh matky, která zemře a
nechá na světě samotné děti, láska jí však i v záhrobí donutí se o ně
postarat, a proto je potěší kvítkem, které je nazván mateřídouškou;
báseň je očividně ukázáním na krásu jazyka a vlasti a to jak už hrou s
tvorbou slov (mateřídouška), tak alegorií, která přirovnává vlast k
matce.
Poklad:
Žena šla s dítětem na
Velký pátek do kostela. V tom spatřila skálu a v ní svit. Došla k
otevřené skále a vešla dovnitř. V tom spatřila hromadu zlata. Zpočátku
si chtěla vzít jen trochu zlata, ale nakonec neodolala a začala hamižně
brát zlata, kolik unesla. Jak byla omámena touhou po bohatství,
zapomněla na dítě. Když zlato odnášela ze skály pryč, skála zmizela a
dítě s ní. V tom si žena uvědomila, že nemá dítě a začala jej hledat. Za
rok se skála opět objevila, žena do ní vběhla, vzala dítě a na zlato
ani nepohleděla.
Matka pro bohatství zapomene v
otevřené skále dítě. Po roce, kdy se v modlitbách k dítěti vrací a myslí
jen na jeho záchranu, se jí vrací pravé bohatství, dítě, a zlato se
proměňuje v bezcenné kamení.
Svatební košile:
Jedna
panna čeká na svého milého, který je v cizině. Už mu ušila košili, ale
on se stále nevrací. Náhle někdo zaklepe na dveře a ona poznává svého
milého. Ten ji zavede na hřbitov a ona stráví noc v márnici s
nebožtíkem.
V této básni Erben poukazuje, že člověk by neměl propadat zoufalství. Před smrtí ji zachraňují modlitby a pokání.
Polednice:
Matka
neměla trpělivost s dítětem, které pořád křičelo a nebylo k utišení.
Začala mu vyhrožovat, že na něj zavolá polednici. V poledne polednice
opravdu přišla. Matka se lekla a vzala dítě na klín a silou ho držela.
Jakmile polednice po dítěti vztáhla ruku, matka omdlela. Když přišel
otec z roboty, matku vzkřísil, ale dítě bylo udušené.
Zlatý kolovrat:
K
chaloupce, kde žila matka s dvěma dcerami, přišel jednoho dne král.
Zaklepal na dveře a prosil o vodu. Pán dívce řekl, že si ji vezme za
ženu. Matka si ale přála, aby si vzal za ženu její vlastní dceru, ne
nevlastní Dorničku. Spolu s vlastní dcerou zavedla Dorničku do lesa, kde
jí usekly nohy a vypíchly oči a králi dala za ženu svou vlastní dceru.
Ubohou Dorničku našel v lese stařík a poslal pachole ke králi, aby
vyměnil zlatý kolovrat a přeslici za oči a nohy. Když se král vrátil z
války, požádal svou ženu, aby mu upředla zlatou nit. Kolovrátek začal
zpívat o tom, co udělaly Dorničce. Král se sebral a jel pro Dorničku ke
staříkovi. Živou vodou Dorničku vzkřísili.
Štědrý den:
Erben
v této baladě využil lidových zvyků a pověr. Dvě dívky chtěli na Štědrý
den vědět svou budoucnost. Hana vidí svatbu, kdežto Marie smrt. Osud se
naplnil. Hana se provdala, Marie umřela. Erben zde varuje lidi, aby se
nesnažili vědět svou budoucnost.
Vodník:
Balada
vychází lidové báji o zlém vodníkovi, který se zmocnil dívky, když
prala prádlo. Dívka byla donucena se za vodníka provdat. Narodilo se jim
dítě. Dívka prosila vodníka, aby ji pustil navštívit svou matku.
Nevěřil jí, že vrátí. Nakonec ji za matkou pustil, ale pod podmínkou, že
dítě nechá v jezeře a do večera se vrátí. Dívka se však dlouho
nevracela, vodník ji volal. Ale matka nechtěla dívku zpátky pustit. Vše
končí smrtí dítěte.
Vrba:
Básník vychází
z myšlenky spojení člověka s přírodou. Do vrby se převtělovala duše
ženy. Muž pozoroval, že jeho žena v noci ležela jako bez života. Dověděl
se pravdu, že jeho žena žije dvojí život. Rozhodl se vrbu porazit. Tím,
že vrbu porazil, zabil také svojí ženu a z dítěte udělal sirotka. Ze
dřeva vrby udělal kolíbku, z proutků píšťalky, aby byla matka i po své
smrti svému dítěti nablízku.
Holoubek:
Žena,
která otrávila svého manžela, si bere za muže jiného. Když jde svatební
průvod okolo hřbitova, usedá na hrob jejího prvního manžela holoubek a
vrkáním jí připomíná vinu. Nakonec spáchá sebevraždu. Holoubek
symbolizuje svědomí, které ženu, jež zabila svého muže, dožene až k
sebevraždě.
Lilie:
Umře žena a na jejím
hrobu vyroste květina lilie. Její muž ji utrhl a odnesl si ji domu.
Chová se k ní, jako by byla živá, rozmlouvá s ní. Musí odjet, a když se
vrátí, zjistí, že jeho matka květinu zahubila. Proklíná ji.
Dceřina kletba:
Balada
ukazuje tragický život mladé ženy. Matka zabila své dítě, a je smutná.
Prokleje za to svou matku, že jí nechávala volnou ruku, a rozmazlila jí.
Záhořovo lože:
Záhoř
je vrah, který zabíjí pocestné. Jednou potkal poutníka, který mu řekl,
že jde do pekla pro úpis se svou duší. Záhoř ho nechá jít pod podmínkou,
že až se bude z pekla vracet, poví mu, jak to v pekle vypadá. Při cestě
zpátky poutník Záhořovi líčí, jaké je peklo, že tam mají již pro něho
přichystáno mučící lože - "Záhořovo lože". Záhoř se lekne a od té doby
se začne modlit a činit pokání. Nakonec je mu udělena milost a dostane
se do nebe.
Věštkyně:
Závěrečná báseň. V
básni ožívají dávná proroctví, je o budoucnosti českého národa. Báseň
je považována za myšlenkový vrchol celé sbírky. O věštkyni, která věští o
Přemyslu oráčovi, Libuši, a jiných historických událostech českého
národa
• Charakteristika hlavních postav:
-
postavy nejsou většinou blíže popisovány, důležitá role ženy (matky a
dcery, popř. jejich vztah). Hrdinové nepředstavují romanticky rozpolcené
jedince bouřící se proti světu. Smířlivě přijímají svůj osud ať je
dobrý či ne. Za své prohřešky, úmyslné či neúmyslné, jsou posuzováni dle
mravního kodexu.
• Hlavní myšlenka:
Sbírkou
prolíná přísný lidový názor mravní. Za provinění přichází neúprosně
trest. V křesťanské etice jej zmírňuje či odčiňuje pokání (Poklad,
Svatební košile, Záhořovo lože).
Erben vysoce ocenil společenské poslání ženy, zejména matky.
Všechny skladby kromě Záhořova lože mají své ženské hrdinky. A velikost
a úskalí mateřské lásky, nad kterými se kniha zamýšlí ve většině
baladických písní Erbenova poselství národu, doposud oslovují náš
dnešek.
2. Charakteristika uměleckého textu:
• Literární druh: na pomezí mezi lyrikou a epikou
• Literární žánr: lyricko-epické balady (balada = lyricko-epická báseň s pochmurným dějem a většinou tragickým koncem)
• Forma textu:
4verší, střídavý (abab), daktylotrochej
13
baladických skladeb, 10 z nich tvoří tématické dvojice, které stojí
proti sobě - první proti poslední, druhá proti předposlední, protilehlé
básně = stejný motiv
Např.:
První a poslední báseň (Kytice,
Věštkyně) - návaznost na lidovou poezii, popř. aktualizace starých
pověstí. Upomínají na lidovou tvorbu. Podává naději lidem milujícím svou
vlast a víru v lepší budoucnost
Druhá a předposlední (Poklad, Dceřina kletba) - o porušení základního etického vztahu matka- dítě
• Jazykové a umělecké prostředky:
Jazyk
je spisovný, bohatý, plně využívá prostředků lidové poezie. Psáno
spisovně, objevuje se přímá řeč, anafora (opakování slov na začátku
veršů), epifora (opakování slov na konci veršů), knižní slova,
expresivní výrazy, neslovesné věty, opakování - docílené gradace,
personifikace (lidské vlastnosti u neživých objektů), zvukomalba a živé
dialogy, dějový spád
Romantické prvky: cit a vášeň proti rozumu (Svatební košile), marná vzpoura proti osudu, tragická láska
Kontrasty: člověk a příroda, štěstí a smutek, láska a smrt
3. Zasazení díla do kontextu:
•Dílo do tvorby autora:
vrcholné dílo - konec tvorby, ovlivněn počátky realismu a romantismem (Subjektivistický a individualistický - reaguje na nové vztahy ve společnosti. Staví se proti: klasicismu, jeho racionalismu).
Karel Jaromír Erben
- český básník, spisovatel a sběratel českých lidových písní a pohádek; představitel literárního romantismu
- zakladatel české moderní balady
Další díla:
Prostonárodní české písně a říkadla, Soubor českých pohádek
• Autora do české nebo světové literatury:
- česká literatura 1. polovina 19. století( 30.-50. léta), romantismus, autor 3. generace národního obrození
Romantismus: čerpá z venkovského prostředí; romantické prostředí, nadpřirozené bytosti.
Velkou
úlohu v něm hraje romantický hrdina, tj. výjimečný člověk, který není
schopen přizpůsobit se svému prostředí. Obrací se do svého nitra a hledá
východisko uvnitř sebe. Soustřeďuje se na milostný vztah a lásku, je
schopen milovat pouze nešťastně. Hrdina miluje ideál krásy a lásky.
Vztah musí končit tragicky.
Prostředí, v kterém se děj odehrává,
je také výjimečné: temné noci, hřbitov, tajuplné zříceniny a hrady,
rokle, opuštěná místa, atd.
Další autoři tohoto období: Karel Hynek Mácha (Máj), Josef Kajetán Tyl (Strakonický dudák), Karel Havlíček Borovský (Král Lávra)
30.-40. léta: 3. generace národního obrození
1) hledání východiska z krize světa, je v lásce, která je mocnější než všechny problémy (Tyl)
2) romantický světobol a rozervanost (Mácha)
3) důraz na národ, vychází z lidové tvorby a přetvářejí ji (Erben)
a)
prolínání romantismu s realismem - venkovská próza, idylické dětství,
sny o lepším světě s harmonickými lidskými vztahy (Němcová)
b) Satira - boj proti útlaku a za národní svobodu (Havlíček)
50. léta - počátky realismu v naší literatuře
• Význam díla v současnosti:
Velikost
a úskalí mateřské lásky, nad kterými se kniha zamýšlí ve většině
baladických písní Erbenova poselství národu, doposud oslovují náš
dnešek.
rok 2000 - filmové zpracování
Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
OdpovědětVymazatPřidejte se k úspěšným - Spojte se s více než 4 miliony obchodníků a investorů ze 170 zemí
227,651,647 - Otevřené obchody na eToro