→ STÁHNOUT: NaZápadníFrontěKlid.docx
1. Základní údaje:
•Doba, kdy se příběh odehrává: 1. světová válka
•Prostředí, kdy se příběh odehrává: Německo, Francie (západní fronta)
•Děj:
Pavel
a jeho spolužáci ze střední školy šli dobrovolně na vojnu. Jejich
učitel Kantorek se v nich snažil vzbudit vlastenecké pocity a odvahu k
boji. Nadšení je opouští během desetitýdenního výcviku plného
šikanování. Jejich velitel Himmelstoss se snaží dokázat si nad nimi
svoji převahu, ale chlapci mu potom vše vrátí. František Kemmerich umírá
ve strašlivýc bolestech. Do poslední chvíle je s ním Pavel a utěšuje
ho, že se uzdraví. Potom jsou chlapci povoláni na frontu. Ve válce jsou
nuceni zabíjet nevinné lidi a všechny do jediného se zmocňuje hnus a
odpor. Jsou nuceni zabíjet, jinak by byli zabiti. Přežívají v nelidských
podmínkách. Vojenská kamarádství vznikají tváří v tvář smrti. Mladí ani
ne dvacetiletí chlapci zažívají válečné hrůzy - bombardování, plynové
útoky a krvavé boje muže proti muži. Všude mrtví a zmrzačení lidé.
Vojáci přežívají v zákopech díky neuvěřitelnému množství drobných náhod.
Muži jsou v neustálém ohrožení a Pavlovi kamarádi jeden po druhém
umírají. Pavel dostane dovolenou a jede za rodinou.
Svoji maminku najde
umírat na rakovinu. Přestože nemají sami skoro co jíst, dávají Pavlovi
jídlo. Pavel zatajuje před rodiči všechny hrůzy, které zažil a viděl, a
tvrdí, že válka není nic hrozného, protože nikdo, kdo válku sám nezažil,
ji nemůže pochopit. Pavel se setkává s lidmi, kteří mu vůbec nerozumí, a
chtějí slyšet o hrdinských činech a skutcích ve jménu vlasti. Pavel je
znechucen. Pavel ví, že už by se mu nikdy nemohlo podařit znovu se
zařadit do běžného života. Pavel navštěvuje matku zesnulého Kemmericha a
oznamuje jí, že její syn zemřel. Hysterická matka ho nutí přísahat na
vlastní život, že František zemřel okamžitě a bez bolestí. Pavel jí lže,
protože pravda už nikomu nepomůže. Po dovolené je povolán do
výcvikového tábora, kde hlídá zatčené Rusy. Dokonce jim někdy i pomáhá a
nosí jim například jídlo. Pavel je vyslán na průzkum terénu. Málem je
dopaden Francouzi. Musí být dlouhou dobu schovaný v trychtýři. Zabíjí
tam člověka. Pak svého činu velmi lituje, protože muž má ženu a děti
atd. Ale když vyleze z trychtýře, hned na muže zapomene. Pavel a Kropp
jsou zraněni a pobývají v katolické nemocnici. Kroppovi amputují nohu,
chce se zabít. Pavel se vrací na frontu. Leer a Müller jsou mrtví,
Deterding utekl a prý ho chytili. Pavlův nejlepší přítel Katczinski je
zraněn a umírá. Na konci války umírá i Pavel právě v den, který byl tak
tichý, že vrchní velitelství napsalo do zprávy: Na západní frontě klid.
•Charakteristika hlavních postav:
Pavel
Bäumer (Erich Maria Remarque) - vypravěč a hlavní postava, pochází z
velmi chudé rodiny, mladý student, nezkušený, vlastenecky nadšený -
dobrovolně vstupuje do armády
Tjaden - největší jedlík, je pro něj snadné unikat z problémů
Deterding - sedlák, jenž myslí jen na svou usedlost a na svou ženu
Stanislav Katczinsky - nejstarší, hlava jejich skupiny, Pavlův nejlepší přítel
Himmelstoss - desátník, v civilu listonoš, šikanuje, zbabělec, primitiv
Albert Kropp - bývalý spolužák Pavla
Müller
- bývalý spolužák Pavla, "ještě pořád s sebou vláčí učebnice a sní o
válečné maturitě, v bubnové palbě šprtá fyzikální poučky"
Leer - bývalý spolužák Pavla, který nosí plnovous a libuje si v děvčatech
František Kemmerich - bývalý spolužák Pavla
Kantorek - jejich třídní profesor
•Hlavní myšlenka:
Poukázat
na to jak je válka zbytečná a hloupá. Lidé se zabíjí, i když nikdo neví
proč. Nikdo nemá důvod zabíjet druhého člověka, ale přesto musí.
Generace Remarquea
byla ztracená, neznala nic jiného než válku.
Autor zobrazuje zklamání a znechucení mladé generace, která prošla
válkou. Upozorňuje na to, jak válka mění lidské hodnoty (nejdůležitější
je jídlo, spánek, možnost přežít), jak způsobuje naprostý úpadek lidství
(ostatní hodnoty jsou nevýznamné). Velký význam má přátelství,
soudržnost v nebezpečí.
2. Charakteristika uměleckého textu:
•Literární druh: epika
•Literární žánr: válečný román
•Forma textu:
znaky
reportážní a věcně dokumentaristické prózy, ich-forma, závěrečná zpráva
o Pavlově smrti (er-forma), chronologická, ale i vzpomínky na minulost
•Jazykové a umělecké prostředky:
spisovný,
převaha pásma vypravěče, ale jsou zde časté i dialogy postav, hovorové
výrazy, přímá řeč, časté slangové-vojenské výrazy, vulgarismy a lidové
výrazy
3. Zasazení díla do kontextu:
•Dílo do tvorby autora:
Začátek tvorby
Erich Maria Remarque - německý prozaik
Tvorba:
věnuje tzv. "ztracené generaci", byť do ní sám nepatří (autoři ztracené generaci se narodili v Americi okolo roku 1900). V jeho díle se
často objevuje téma automobilových závodů, je třeba si uvědomit, že
Remarque se o závody nejen zajímal, ale že i nějaký čas aktivně závodil.
Jeho romány jsou protiválečné, ale nelze je označit za pacifistické. Je
zaměřen silně antifašisticky.
-hlavním tématem se staly osudy
vojáků a válečných veteránů 1. světové války, zabýval se i osudy
emigrantů, kteří se marně snažili najít své místo v novém prostředí
- inspiroval se vlastní zkušeností, jeho hrdinové mají spoustu autobiografických rysů
- humanistický, antimilitaristický a antifašistický postoj
Další díla: romány - Cesta zpátky, Tři kamarádi, Jiskra života, Čas žít, čas umírat, Nebe nezná vyvolených
•Autora do české nebo světové literatury:
SVĚTOVÁ LITERATURA PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
- myšlenkové směry: pragmatismus (důležité je to, co je užitečné), marxismus
umělecké směry - expresionismus (výraz, pesimismus), vitalismus (optimismus, radost ze života), futurismus (budoucnost) atd.
Próza - 1. proud realistický - Hemingway, Remarque
2. experimentální proud - Kafka,
3. literatura netabuizující některé sféry lidského života (erotika, sex) - Miller
Období:
1. světová válka, říjnová revoluce v Rusku, rozpad Rakouska-Uherska,
světová hospodářská krize, fašismus, španělská občanská válka, 2.
světová válka
Další autoři: Franz Kafka (Proměna),
Jaroslav Hašek (Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války), Romain
Rolland (Petr a Lucie), Antoine de Saint - Exupéry ( Malý princ), Ernest
Hemingway (Stařec a moře)
•Význam díla v současnosti:
Varuje nás před hrozbami války, a jak války lidi mění - válce bychom se měli vyhnout.
Moc hezký :)
OdpovědětVymazatSkvělá práce!
OdpovědětVymazatMoc děkuju, hrozně mi pomáháš :) super rozbor!
OdpovědětVymazatRemarque do ,,ztracené generace" nepatřil, protože to nebyl americký spisovatel, pouze se k ní hlásil.
OdpovědětVymazatDěkuji moc za pomoc.
OdpovědětVymazat