Bohumil Hrabal - Ostře sledované vlaky (rozbor)

    STÁHNOUT: OstřeSledovanéVlaky.docx

1. Základní údaje:
•Doba, kdy se příběh odehrává: v zimě roku 1945, druhá světová válka
•Prostředí, kdy se příběh odehrává: nádraží v Kostomlatech

•Děj:
Hlavní hrdina dvaadvacetiletý začínající výpravčí Miloš Hrma se vrací znovu do služby po delší době, kdy se léčil na psychiatrii, protože si podřezal žíly kvůli své dívce Máše. Ve službě se opět setkává se svými kolegy, především s výpravčím Hubičkou, který je znám tím, že se mu líbí každá žena. Stanicí projíždějí vojenské transporty. Vojáci z transportu Hrmu zajmou, ale když velitel zjistí, že Miloš Hrma má na rukou jizvu po podřezání žil, propustí ho. Hrma se vrací opět na stanici v době, kdy tam přijíždí rada Zednicek , aby se svými lidmi vyšetřil přestupek výpravčího Hubičky. Výpravčí Hubička předcházející noc potiskl zadnici telegrafistce Zdence Svaté a zničili spolu přednostovo kanape. Lidé z inspekce shledají Hubičku nevinným a odjíždějí. Jednoho dne výpravčí Hubička tajně sdělí Hrmovi, že jejich stanicí projede dnes o půlnoci transport vojenských zbraní, který se budou snažit zničit. Hrma se k nim ochotně hned také přidá. Rozhodne se, že do transportu vhodí bombu. Jeho úmysl se mu podaří uskutečnit. Vhodí bombu z železničního ukazatele do vlaku. V poslední chvíli ho však zpozoruje německý voják, který se ho snaží zastřelit. Hrma ve stejné chvíli vystřelí také. Vzájemně se zasáhnou a oba spadnou do příkopu kde spolu . Výpravčí Miloš Hrma si uvědomuje zbytečnost jejich smrti, myslí nejen na svou rodinu ale i na mrtvého německého vojáka a také na jeho rodinu. Zároveň má dobrý pocit z dobře vykonané práce.


•Charakteristika hlavních postav:
Miloš Hrma (22): působí jako velmi citlivý, naivní a zranitelný mladík, který své mužské selhání (opakovaně metaforicky nazývané zvadlé lilium) řeší zcela nehrdinsky, pokusem o sebevraždu. Později je během svého působení ve stanici konfrontován s postavou výpravčího Hubičky, jehož úspěchy u žen obdivuje, ale zároveň se tím prohlubuje i jeho trauma. Sebevědomí, sílu a odvahu Milošovi dodá až první sexuální zkušenost se starší ženou. Ztrácí zábrany, je bezstarostný a bez opatrnosti. Paradoxně brzy poté umírá při sabotážní akci.

výpravčí Hubička - zkušený sukničkář a záletník, Milošův protipól - bezstarostný, jediná starost - užívat si

přednosta stanice - vášnivý chovatel holubů, který touží po povýšení

Viktoria Freie - tajemná, atraktivní a zkušená žena, která připraví Miloše o panictví

Máša - Milošova dívka, která je v partnerském vztahu aktivnější, svědkyně jeho "selhání"

•Hlavní myšlenka:
nesmyslnost války, která zasahuje do každodenního života lidí
Kritizuje maloměšťáctví - Miloš má pocit, že ho každý sleduje zpod záclony - pokrytectví a fašismus


2. Charakteristika uměleckého textu:
•Literární druh: epika, próza
•Literární žánr: novela

•Forma textu:
chronologický kompoziční postup, ich-forma, šest kapitol, sled jednotlivých událostí je přerušován krátkými retrospekcemi (návraty do minulosti) hlavního hrdiny - není souvislý děj

•Jazykové a umělecké prostředky:
- kontrast, tragikomika, erotika, černý humor, nekonečný proud řeči, vypravěčem je hlavní hrdina, autobiografické prvky, vše podrobně popisuje spisovná (hovorová, neutrální, knižní) a obecná čeština, vulgarismy, přirovnání, používá básnické metafory, cizí slova a spojení, nespisovné výrazy; nespisovné výrazy
- odráží se vliv surrealismu (podvědomí) a dadaismu
- Zachytil mentalitu českého člověka:  
Miloš Hrma - opatrný člověk, stává se hrdinou
Přednosta stanice - staral se o holuby, měl být zodpovědný a přísný, starat se o stanici, ale stará se jen o holuby
Výpravčí Hubička - lehkomyslný, záletník, přesto pracoval v odboji

3. Zasazení díla do kontextu:
•Dílo do tvorby autora:
začátek tvorby
Bohumil Hrabal - český spisovatel
Nejprve psal poezii, od 50. let se soustředil více na prózu, z politických důvodů však narážel na velké publikační potíže. Hlavními hrdiny jeho prací jsou svérázné postavy z periferie společnosti, pro něž je typický nepřetržitý tok vyprávění. Jim jsou věnovány povídkové soubory Perlička na dně či Pábitelé. Experimentální próza Taneční hodiny pro starší a pokročilé. Příklon k tradičnímu způsobu vyprávění, představuje novela Ostře sledované vlaky. V 70. letech Hrabal nesměl několik let publikovat, v této době však vznikla jeho vrcholná díla, román Obsluhoval jsem anglického krále, povídka Příliš hlučná samota a vzpomínková próza Postřižiny. Vzpomínkový charakter má i trilogie Svatby v domě
Další díla: Pábitelé, Obsluhoval jsem anglického krále, Postřižiny

•Autora do české nebo světové literatury:
česká literatura v letech 1958 - 1968
česká oficiální próza
druhá vlna válečné prózy; inspirace reálným životem, rodinou i přáteli, pábitel

Období po potlačení pražského jara se neslo v duchu ,,konsolidace" a ,,normalizace" politických a společenských poměrů. Projevy odporu proti okupaci byly tvrdě potlačeny. Ve společnosti se šířily pocity zklamání a rezignace, vedoucí k nové vlně emigrace. Nespokojenost s komunistickým režimem vyjádřila občanská iniciativa Charta 77.
Literaturu postihla těžce normalizace. Literatura se opět rozštěpila na tři větve - na domácí oficiálně publikovanou, domácí samizdatovou a zahraniční (exilová). Ideologický tlak silně omezoval svobodu psaní - mnoho autorů volilo ,,úniková" témata jako příroda, rodinné problémy, erotika.

Další autoři: František Halas (Torzo naděje), Václav Kaplický (Kladivo na čarodějnice), Josef Škvorecký (Zbabělci), Jan Otčenášek (Romeo, Julie a tma)

•Význam díla v současnosti:
Varuje nás před válkou. V roce 1966 natočen stejnojmenný československý film - odlišný konec. Film získal Oskara.
Sdílet na Google Plus

Článek publikoval(a): Alesia

"You don't just give up. You don't just let things happen. You make a stand! You say no! You have the guts to do what's right, even when everyone else just runs away."
"Don't let the muggles get you down."
    Blogger Komentáře
    Facebook Komentáře

2 komentářů:

  1. nesovislý děj ? není to spíše naopak ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je nesouvislý, protože je narušená kompozice, není to psáno jedním kompozičním postupem třeba chronologicky, ale prostupuje to i retrospektiva, sice ten děj dává dohromady smysl a jde o tektonickou výstavbu, ale kompozice je i tak narušená užitím dvou kompozičních postupů.

      Vymazat