Jak zvládnout povinnou četbu k maturitě (tipy)

Jestli si jako já před pár lety říkáte, že nemůžete zvládnout přečíst celou povinnou četbu, mám zde pro vás pár tipů, jak na to. Nebo spíše, jak se tomu čtení co nejvíc vyhnout.

Dala jsem do kupy 7 tipů/metod, jak na to:

1. Jednoduše vše přečtěte
Pokud ovšem trpíte odporem k povinné četbě jako já, radši se hned podívejte na další bod. Já miluju knížky a čtení, ale povinná četba se minula mému žánru a neobjevila jsem takřka nic, co by stálo za to si přečíst. Pokud čtu z povinnosti, tak mi čtení trvá neskutečně dlouho a skoro nic z přečteného si nepamatuju. To proto jsem využila všechny následující tipy.

2. Najděte si ty nejslabší knížky a ty přečtěte
Pokud jste pořád přesvědčeni, že prostě musíte všechno přečíst, pak vám doporučuji si z vašich seznamů knih k maturitě vyberte ty kousky, které mají málo stránek (např. Malý princ, Petr a Lucie...). Případně dejte na doporučení přátel, občas přijdou s tím "to se dobře četlo" a je zde šance, že vás text chytne a vy to i navzdory jakékoliv tloušťce knihy dočtete.

3. Poslechněte si knihy jako mp3
Pro mě naprosto ideální možnost. I dlouhé knížky můžete mít ve většině případů za 2-3 hodiny z krku - si vezměte, jak dlouho byste tu knihu jinak četli... Pro vyhledávání doporučuju starý dobrý google a nebo přímo i uložto a zkoušejte vyhledávat "název knihy .mp3" nebo "název knihy audio kniha" nebo třeba "název knihy mp3 ke stažení" a podobné.

4. Koukněte se na filmy
Oblíbené metoda velkého počtu studentů, ale u mě se moc neujala. Žádný z těchto filmů mě nezaujal, ale zas můžete si být jisti, že hodinu a půl vaše utrpení skončí a vy si budeme moct odškrtnout další knihu jako splněnou.

5. Přečtěte si a naučte se výtahy z knih
Výtahy, děje a rozbory knih se budete učit tak jako tak. Tak proč tím rovnou nezačít a neušetřit si čas místo dlouhého čtení knih, ze kterých, když váš to nebude bavit nebo nemáte super pamatovák, si nebude pamatovat ani ťuk.

6. Přečtěte si delší výtah z knihy
Další možnost, které hodně fandím. Přečíst si 2-3 stránky delšího výtahu z děje knihy. Poté až se budete učit kratší verze, přijde vám jako byste tu knihy už četli. Dle mého názoru si většina lidí po jednom přečtení knihy, která ho nebavila nezapamatuje tolik, jako si může v delším výtahu přečíst.

7. Kombinujte různé možnosti
Tadá poslední tip. Kombinace všech možností je ideální a u některých tipů i nutná. Například pokud se rozhodnete všechny knihy poslouchat jako mp3, s největší pravděpodobností nenajdete všechny, které byste potřebovaly a budete muset sáhnout i po jiných metodách.


Malý výčet, jak jsem se vypořádala s povinnou četbou:
Přečetla jsem Malého prince, Petr a Lucie, Revizora, část Kytice, půlka V zámku a podzámčí, několik stránek z dalších knih, které jsem nakonec zvládla jinou metodou. Poslouchala jsem v mp3 Divou Báru, Krále Lávru, Cesta kolem světa za 80 dní, Maryšu, O myších a lidech, R.U.R, Matka. Viděla jsem filmy ve škole Bílá nemoc a My děti ze stanice zoo. Petrolejové lampy jsem viděla v divadle a Krysaře jako muzikál jsem viděla na youtube. Zbytek knih (do počtu 20) jsem se jen naučila z rozborů a u Olivera Twista jsem četla i delší výtah.
U maturitní zkoušky jsem pak dostala 10/10 bodů, kde jsem si vytáhla Divou Báru a jak jsem psala výše, tu jsem poslouchala pouze jako mp3 a pak se naučila rozbor.
(Rozbory všech těchto knih, které jsem k učení použila se tu dají vyhledat)
Sdílet na Google Plus

Článek publikoval(a): Alesia

"You don't just give up. You don't just let things happen. You make a stand! You say no! You have the guts to do what's right, even when everyone else just runs away."
"Don't let the muggles get you down."
    Blogger Komentáře
    Facebook Komentáře

1 komentářů:

  1. Díky za návod. V podstatě to samé jsem při maturitě dělal i já, krom některých bodů a maturita byla v pohodě. Hlavní je zachovat chladnou hlavu, uklidnit se a ikdyž se učitelka na horkém místě zeptá na něco, co přesně nevím, začít mluvit o něčem podobném. Jestliže vás má ráda (a nechce být "potvora") určitě se znovu už nezeptá.

    OdpovědětVymazat